Send dine medarbejdere godt på sommerferie

Et antal uger uden arbejde lyder tillokkende for de fleste (så vidt muligt, der er jo en del mennesker, der ikke er heeelt arbejdsfri).

Og hvad laver man så, når man ikke går på arbejde hver dag og ikke bruger sine tanker på at afvikle arbejdsopgaverne på bedste vis?

Mange mennesker skal rejse til andre lande og har måneder i forvejen bestilt fly og hotel. Andre skal i sommerhus, på camping eller være derhjemme og slappe af. Besøge venner og familie og bare hygge sig.

Under alle omstændigheder bliver hjernen koblet fra den normale hverdagsrutine, og de fleste opdager efter nogen tid, at de ikke tænker på deres arbejde. Overhovedet.

Når den første euforiske tid er ovre kommer mange både ledere og medarbejdere ind i en tilstand af refleksion: Hvad er det egentligt jeg vil med mit liv? Er jeg glad og tilfreds med mit privatliv? Med mig selv, min evt. partner, mine børn? Med min krop og mit sind? Bor jeg som jeg vil? Har jeg de venner, jeg ønsker mig? Har jeg de oplevelser jeg vil have? Er mit liv, som jeg stort set ønsker det?

Og ikke mindst: Har jeg det arbejdsliv, som jeg ønsker? Er der udfordringer nok, og føler jeg mig fagligt klædt godt på til opgaverne? Er jeg glad for mine kolleger og min leder/chef? Bliver jeg anerkendt for mine arbejdsprocesser og mine resultater?

Det er blevet tid til at reflektere og mærke efter.

Hvert år skifter mere end 800.000 personer jobs på de danske arbejdspladser ifølge Henning Jørgensen, der er professor og arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet.

Det sker dels ved jobskifte (ca. 65%) og dels ved at ledige samt studerende og andre (ca. 35%) kommer ind på arbejdsmarkedet.

Det svarer til, at ca. 2.200 mennesker – hver eneste dag året rundt – skifter eller får arbejde. Det danske arbejdsmarked er et af verdens mest dynamiske.

Og hvorfor er det interessant for dig som leder at kende disse oplysninger?

Joh, det er meget god information at vide, at mindre arbejdsplader med 1-19 ansatte har den største personaleomsætning med op til 50% udskiftning af arbejdsstyrken henover et år.

Her kan også liiige nævnes, at en af de største årsager til, at medarbejdere laver et jobskifte, er utilfredshed med nærmeste leder/chef. Her er tale om mere end hver 5. medarbejder ud af hele den danske arbejdsstyrke.

Nu er det ikke nødvendigvis negativt, at nogle af dine medarbejdere ønsker jobs andre steder. Det kan i nogle tilfælde passe dig fint.

Derimod har du grund til at være opmærksom på de medarbejdere, som du ønsker at beholde. Og det er selvfølgelig de fleste.

Du kan med fordel sørge for, at dine medarbejdere går glade på deres forestående sommerferie.

Den stemning, dine medarbejdere tager på ferie med, er også den stemning, de lander i efter ferien.

Selvom de kommer med 2, 3 eller 4 ugers ferie i bagagen, når de vender tilbage til arbejdet, så genskabes stemningen/følelsen, som de forlod arbejdspladsen med i samme øjeblik, de træder ind i de vante omgivelser på arbejdspladsen.

Derfor dur ikke, hvis der er knas eller konflikter i samarbejdet imellem medarbejderne, eller imellem dig og dine medarbejdere inden ferien begyndes.

Mange konflikter forsvinder ikke, selvom de er blevet afbrudt et par uger. De ligger bare lidt i dvale, og ‘vågner’ efter ferien. De dårlige vibrationer har du absolut ikke brug for at starte op på.

Du skal sørge for rene linjer og ingen hængepartier inden I går på ferie, så I alle kan starte op med fornyet energi og lyst til arbejde, efter ferien. Det er vigtigt for virksomheden, for dig som leder og for den enkelte medarbejders velbefindende og trivsel.

Derfor skal du sende dine medarbejdere godt af sted på ferie.

Når dine medarbejdere kommer tilbage fra ferie, så spørg til deres ferie med ægte interesse for hver enkelt af dem. Hvert menneske er mere end ’blot’ en arbejdskraft, og jo bedre du kender dem, jo tættere og bedre en relation, vil I have. Dette afspejles i en god trivsel, arbejdsglæde og -indsats.

Da du er lederen, har du et betydeligt ansvar for den gode tone på arbejdspladsen.

Det er fedt at holde ferie, men det er også dejligt at komme tilbage til sin arbejdsplads og blive mødt af en glad leder og ditto kolleger.

De bedste hilsner

Annette Larsen

Kompetenceudvikler

Erhvervscoach

Sparringspartner

Relationsterapeut

al@basicleadership.dk

www.basicleadership.dk

Telefon 41 42 35 02

Kender du nogen, som kunne have interesse i nyhedsbrevene fra BasicLeadership, så henvis dem meget gerne til hjemmesiden www.basicleadership.dk, hvor de kan tilmelde sig via formularen.

Det er hurtigt og nemt.