Ledere ‘uden hoved’​… søg hjælp!

Det her indlæg handler (naturligvis) ikke om dig som leder, men nok mere om en leder, du har set, hørt eller læst om…

Der findes næsten ikke noget, der er mere pinligt for en leder, – og som medarbejderne afskyr mere, – end når lederen taber hovedet og overfuser, råber eller håner sine medarbejdere.

Det er ydmygende for begge parter. Især når det sker foran andre – ikke mindst deres kunder!!!

Det er det totale kontroltab af vær....... Læs mere

Risikovurdering af medarbejder

Åh, nej – en ærgerlig afbrydelse af ansættelsesforholdet til en af dine medarbejdere kan blive en realitet, når den pågældende medarbejder gentagene gange – og på trods af dine advarsler, – ikke retter op på et utilfredsstillende forhold.

Fyringer er nok en af de opgaver, du som leder absolut ikke har lyst til at foretage. Men det er din opgave alligevel. Om du hader den eller ej.

Du skal tage afsked med en medarbejder, fordi̷

....... Læs mere

Empatisk ledelse – hvad er nu det for noget?

Empati er evnen og viljen til at kunne sætte sig i en anden persons sted. At kunne forstå andres følelser. Uden at være dømmende. Uden at vurdere om noget er godt eller skidt.

Alle mennesker er, uden undtagelse, styret af vores følelser. Følelserne sætter vi tanker og ord på, og dernæst drager vi en holdning og forklaring til dem. Men det hele starter med vores følelser. Også selvom vi synes, vi er kloge, godt uddannede og bruger hovedet.

Emp....... Læs mere

Når lederen er ensom

Der kan siges mange fordelagtige ting om det at være leder. Det er spændende, kræver noget af en, man udvikler sig personligt og fagligt, sætter sit aftryk på beslutninger og resultater – og meget mere.

Der er for nogle lederes vedkommende desværre også en helt anden side af lederrollen – og den havde de bestemt gerne været foruden: Nemlig ensomhed. Ikke det at være alene, men dét at være ensom.

At være alene er et faktum R....... Læs mere

Autoritet i ledelse

Hierarki, ledelse, diplomati og autoritet

På alle arbejdspladser med mere end en ansat, udspiller der sig et hierarki – en rangorden.

Der er den formelle ordning med leder og ansat/te og den uformelle ordning, hvor det ikke nødvendigvis er lederen, der udøver ledelse. Dette scenarie opstår, når det er gået helt skævt med lederrollen.

Almindeligvis er det den officelt udnævnte leder, som også i praksis har lederrollen.

Lederen har

....... Læs mere

Lederne leder… efter nyt job!

Efter nogle økonomisk drøje år for utallige virksomheder i ind- og udland, er der nu efterhånden kommet mere optimisme i mange virksomheder.

Det er hele 7 års krise med deraf følgende økonomisk ustabilitet og protektionisme, vi er på vej ud af. Købelysten og købemulighederne er igen for opadgående. Mange flere er kommet ind på arbejdsmarkedet igen.

Virksomhederne udfolder realistiske strategier for de kommende år, nu hvor mar

....... Læs mere

Smil – det smitter stadig!

Bruger du og dine medarbejdere SMILET aktivt?

Faktisk er det helt vildt simpelt, men alligevel kan du som leder skabe endnu flere tilfredse kunder og bedre resultater, hvis du får dine medarbejdere til at smile endnu mere til kunderne.

At smile koster ingenting, og man bruger ingen ressourcer – andet end medmenneskelig interageren Omend smile-kontakten er meget kort, så er betydningen af et smil fra andre mennesker noget de allerfleste me

....... Læs mere

Forstår du, hvad jeg mener…?

For mange år siden ønskede jeg mig en smuk perlekæde med runde hvide perler til min fødselsdag. En af mine gæster ville glæde mig med netop sådan en gave.

Jeg åbnede spændt pakken… og blev meget skuffet.

I pakken lå godt nok en halskæde med næsten hvide (ovre i det beige) perler, trukket på en snor. Der var ikke perler hele vejen rundt – og ’værst’ af alt, perlerne var ikke kuglerunde, men flade runde perler (som mønter).

Jeg takked

....... Læs mere

Er du effektiv?

I en fortravlet hverdag kan det (for nogen) virke som totalt spild af tid at reflektere over, om virksomheden er på rette spor. Producerer og yder vi præcis dét, som vores nuværende og kommende kunder efterspørger?

Der er ingen, der sidder på deres hænder, men der er godt nok mange, der ikke ændrer deres produktionsmetoder. De kører på automatpilot i årevis, for det er det velkendte – og måske er det sjældent, at kunderne klage

....... Læs mere

Kan du lide at blive kritiseret?

Som leder kan du komme i den situation, at du har brug for at give noget negativ kritik til en medarbejder.

Uanset om medarbejderen f.eks. ikke præsterer som forventet, opfører sig uheldigt, taler grimt om andre eller det er noget helt fjerde, der er problemet, så er det dit job som leder at gøre medarbejderen opmærksom på, at der skal ske en ændring!

For en del ledere er det forbundet med stor utryghed at levere budskabet til medarbejderen om, a

....... Læs mere