Social kapital… hvad er nu dét?

Det vil ikke komme som nogen overraskelse for de fleste ledere, at god trivsel på arbejdspladsen, skaber de bedste forudsætninger for trygge, effektive, kvalitetsbevidste og servicemindede medarbejdere.

Social kapital handler i sin essens om at skabe gode relationer via tillid, retfærdighed og samarbejdsevne – også kaldet ’De tre diamanter’, og de 3 forskellige elementer indeholder bl.a. følgende:

Tillid handler om det at kunne ....... Læs mere

Sådan er du leder for generation Y + Z

’Ungdommen nutildags!’ Ordene bliver oftest sagt med irritation, frustration, undren og foragt i stemmen.

På arbejdsmarkedet kan de unge blive opfattet som en udfordrende og problematisk arbejdskraft, der har en forkælet og egocentreret attitude og meget selvreflekterende holdninger.

Unge er pr. definition og i deres DNA nærmest designet til at være Rasmus-modsat’ere, der er som skabt til at udfordre det etablerede, om dette så e....... Læs mere

Kære leder, hvad vil du gerne være kendt for?

For at understrege over for dig selv, hvad der er vigtigt for dig i din måde at udfolde dig på som leder, må du undersøge, hvad du på nuværende tidspunkt er kendt for. Om det du er kendt for, også er det du ønsker at være kendt for.

Hvordan er du lige nu som leder, og hvordan kunne du tænke dig at være leder fremadrettet?

For nogen ledere er der konsensus mellem de to størrelser – altså hvordan lederen kunne tænke sig at være som leder, og hvorda....... Læs mere

Kære leder, vær særlig opmærksom på dine ja-hat-medarbejdere

Det er meget populært i disse år at være positiv og have ja-hatten på det meste af tiden.

Det er jeg som udgangspunkt helt enig i er en god og sund holdning at have – SÅLÆNGE der også helt naturligt er plads til uenigheder, og at nej-hat-synspunkter også høres og tages med på råd.

At være mest ja-hat-styret udstråler en positiv attitude, og det er et godt fundament til at skabe et godt arbejdsklima på.

Som leder kan du have behov for at bede di....... Læs mere

Er ledelsen i din virksomhed også højt hævet over medarbejdernes ekspertise?

I en hel del virksomheder er der ret langt fra ledelsen til medarbejderne – sådan rent mentalt.

Forstået på den måde, at medarbejderne ikke synes, ledelsen lytter (nok) til dem.

Ledelsen på sin side synes ikke, at medarbejderne forstår kompleksiteten ved at drive en virksomhed, og at de (medarb.) ikke er i stand til at se virksomheden og organisationen i en større kontekst, men at de udelukkende tager udgangspunkt i deres egen afdeling elle....... Læs mere

Hvad skal vi med bøger, kurser, foredrag, coaching og netværk…?

”Jo, det var da et udmærket kursus, men…” – og så triller hverdagen lige så stille og roligt (eller travlt) videre, som den plejer. Fuldstændigt som den plejer!

Du kan læse masser af bøger, se videoer, deltage på kurser, foredrag, seminarer, workshops; blive coachet eller have gode sparringssamtaler, men måske…

…Spilder du bare din tid?

Hvis ikke du aktivt vælger at anvende det relevante læsestof, teknikker, metoder etc., ....... Læs mere

Medarbejdere fra Flinkeskolen… er medarbejdere fra Helvede!

Ja, det er selvfølgelig noget af en påstand, men den er ofte sand.

Alle mennesker er et sammenkog af deres opdragelse, kultur, normer, traditioner, nummer i søskenderækken, etikette, moral, input fra familie, venner og bekendte, uddannelse, arbejde eller mangel på arbejde, deres livserfaringer, deres personlighedstype, temperament, selvindsigt, reflektive evner, etc. etc. etc. – ok, you got the point.

En hel del mennesker er opdrage....... Læs mere

Dine medarbejdere har ikke respekt for dig, når…

Respekt fra andre mennesker er noget, som man skal gøre sig fortjent til.

Hvis dine medarbejdere ikke har respekt for dig, risikerer du, at du ikke har lederskabet i jeres samspil.

På arbejdspladsen opbygges respekt over tid ved på en vedholdende og engageret måde at være den, der både er målrettet, krævende, imødekommende, anerkendende, motiverende og beslutsom.

Jeg taler en hel del med forskellige mennesker, såvel ledere som medarbe....... Læs mere

Når din medarbejder ikke vil være ’selv-ledende’

På de danske arbejdspladser er det mange steder blevet sædvanlig praksis med selvledende teams og selvledende medarbejdere, der arbejder ud fra overordnede kriterier, hvor der bliver stillet en opgave – og hvor denne kan løses på forskellig vis. Bare opgaven bliver løst på en effektiv, kompetent og kvalificeret måde til kundens tilfredshed, så er processen hen mod slutresultatet ikke vigtig.

Alle de ledere, jeg nogensinde har talt

....... Læs mere

Hold nu kæft med hvis skyld det er!

Det er vigtigt for din virksomhed at have en hel klar politik til håndtering af kunders, kollegers og leverandørers påtaler af fejl, mangler, klager og kritikpunkter.

Der sker fra tid til anden, fejl i alle virksomheder og derfor er det helt essentielt, at disse fejl håndteres hurtigt og professionelt.

Det gøres ved at beklage fejlen og oplyse, at der straks vil blive taget hånd om sagen. Både når det handler om interne og eksterne henvendels....... Læs mere