Kære leder, vær særlig opmærksom på dine ja-hat-medarbejdere

Det er meget populært i disse år at være positiv og have ja-hatten på det meste af tiden.

Det er jeg som udgangspunkt helt enig i er en god og sund holdning at have – SÅLÆNGE der også helt naturligt er plads til uenigheder, og at nej-hat-synspunkter også høres og tages med på råd.

At være mest ja-hat-styret udstråler en positiv attitude, og det er et godt fundament til at skabe et godt arbejdsklima på.

Som leder kan du have behov for at bede di....... Læs mere

Er ledelsen i din virksomhed også højt hævet over medarbejdernes ekspertise?

I en hel del virksomheder er der ret langt fra ledelsen til medarbejderne – sådan rent mentalt.

Forstået på den måde, at medarbejderne ikke synes, ledelsen lytter (nok) til dem.

Ledelsen på sin side synes ikke, at medarbejderne forstår kompleksiteten ved at drive en virksomhed, og at de (medarb.) ikke er i stand til at se virksomheden og organisationen i en større kontekst, men at de udelukkende tager udgangspunkt i deres egen afdeling elle....... Læs mere

Hvad skal vi med bøger, kurser, foredrag, coaching og netværk…?

”Jo, det var da et udmærket kursus, men…” – og så triller hverdagen lige så stille og roligt (eller travlt) videre, som den plejer. Fuldstændigt som den plejer!

Du kan læse masser af bøger, se videoer, deltage på kurser, foredrag, seminarer, workshops; blive coachet eller have gode sparringssamtaler, men måske…

…Spilder du bare din tid?

Hvis ikke du aktivt vælger at anvende det relevante læsestof, teknikker, metoder etc., ....... Læs mere

Medarbejdere fra Flinkeskolen… er medarbejdere fra Helvede!

Ja, det er selvfølgelig noget af en påstand, men den er ofte sand.

Alle mennesker er et sammenkog af deres opdragelse, kultur, normer, traditioner, nummer i søskenderækken, etikette, moral, input fra familie, venner og bekendte, uddannelse, arbejde eller mangel på arbejde, deres livserfaringer, deres personlighedstype, temperament, selvindsigt, reflektive evner, etc. etc. etc. – ok, you got the point.

En hel del mennesker er opdrage....... Læs mere

Dine medarbejdere har ikke respekt for dig, når…

Respekt fra andre mennesker er noget, som man skal gøre sig fortjent til.

Hvis dine medarbejdere ikke har respekt for dig, risikerer du, at du ikke har lederskabet i jeres samspil.

På arbejdspladsen opbygges respekt over tid ved på en vedholdende og engageret måde at være den, der både er målrettet, krævende, imødekommende, anerkendende, motiverende og beslutsom.

Jeg taler en hel del med forskellige mennesker, såvel ledere som medarbe....... Læs mere

Når din medarbejder ikke vil være ’selv-ledende’

På de danske arbejdspladser er det mange steder blevet sædvanlig praksis med selvledende teams og selvledende medarbejdere, der arbejder ud fra overordnede kriterier, hvor der bliver stillet en opgave – og hvor denne kan løses på forskellig vis. Bare opgaven bliver løst på en effektiv, kompetent og kvalificeret måde til kundens tilfredshed, så er processen hen mod slutresultatet ikke vigtig.

Alle de ledere, jeg nogensinde har talt

....... Læs mere

Hold nu kæft med hvis skyld det er!

Det er vigtigt for din virksomhed at have en hel klar politik til håndtering af kunders, kollegers og leverandørers påtaler af fejl, mangler, klager og kritikpunkter.

Der sker fra tid til anden, fejl i alle virksomheder og derfor er det helt essentielt, at disse fejl håndteres hurtigt og professionelt.

Det gøres ved at beklage fejlen og oplyse, at der straks vil blive taget hånd om sagen. Både når det handler om interne og eksterne henvendels....... Læs mere

Ledere ‘uden hoved’​… søg hjælp!

Det her indlæg handler (naturligvis) ikke om dig som leder, men nok mere om en leder, du har set, hørt eller læst om…

Der findes næsten ikke noget, der er mere pinligt for en leder, – og som medarbejderne afskyr mere, – end når lederen taber hovedet og overfuser, råber eller håner sine medarbejdere.

Det er ydmygende for begge parter. Især når det sker foran andre – ikke mindst deres kunder!!!

Det er det totale kontroltab af vær....... Læs mere

Risikovurdering af medarbejder

Åh, nej – en ærgerlig afbrydelse af ansættelsesforholdet til en af dine medarbejdere kan blive en realitet, når den pågældende medarbejder gentagene gange – og på trods af dine advarsler, – ikke retter op på et utilfredsstillende forhold.

Fyringer er nok en af de opgaver, du som leder absolut ikke har lyst til at foretage. Men det er din opgave alligevel. Om du hader den eller ej.

Du skal tage afsked med en medarbejder, fordi̷

....... Læs mere

Empatisk ledelse – hvad er nu det for noget?

Empati er evnen og viljen til at kunne sætte sig i en anden persons sted. At kunne forstå andres følelser. Uden at være dømmende. Uden at vurdere om noget er godt eller skidt.

Alle mennesker er, uden undtagelse, styret af vores følelser. Følelserne sætter vi tanker og ord på, og dernæst drager vi en holdning og forklaring til dem. Men det hele starter med vores følelser. Også selvom vi synes, vi er kloge, godt uddannede og bruger hovedet.

Emp....... Læs mere