Når lederen stiller skarpt… på sig selv

Der bliver stillet ganske store krav til ledere på alle ledelsesniveauer i det danske erhvervsliv.

Du skal som leder kunne begå dig med f.eks.: Bestyrelsen, direktionen, medarbejderne, leverandørerne, chefen, medierne, samarbejdspartnere, kunderne, lederkolleger og evt. partnere.

Det er virkelig mange mennesker med mange forskellige professioner at forholde dig til. Det kan givetvis indimellem være en udfordrende opgave at have klarhed på alle fronter, og at være på god fod med alle.

Udover at have blikket rettet ud mod andre, må du også rette det indadtil mod dig selv.

Du har brug for selvværd, selvtillid og selvindsigt for at være en kompetent leder.

Derfor kan en gennemgang af dig selv, – en slags personligt serviceeftersyn, – et par gange om året, give dig et godt indblik i, hvordan det egentlig går, og hvad du vil sætte i værk for at optimere dine kompetencer som leder.

Hvordan står det til nu, og hvad du vil have, der skal ske fremover?

Hvor skal der evt. sættes ind for at forbedre f.eks. virksomhedens arbejdskultur, omsætning og overskud, service, kvalitet, omdømme, vækst, forskning og udviklingsmål?

Tag f.eks. stilling til disse 20 punkter:

* Får du opfyldt dine ledelsesmæssige ambitioner?
* Er du overordnet glad for at være leder?
* Bruger du de personlige og faglige kompetencer, som er et must for dig?
* Er arbejdsmængden i orden med dig?
* Er arbejdsopgaverne stort set, som du kunne ønske dig?
* Når du det meste?
* Bliver du aflønnet, som du forventer (løn, pension, OD, bonusser, personalegoder o.lign.)?
* Går du oftest glad både til og fra arbejde?
* Har du de beslutningskompetencer, du vil have og har brug for?
* Kommunikerer du ubesværet med de fleste?
* Udviser du tillid til dine medarbejdere?
* Er du glad og tilfreds med dine medarbejdere?
* Vil du skifte medarbejdere ud i indeværende år?
* Har du nogle fortrolige lederkolleger, – enten i din virksomhed eller en anden virksomhed?
* Forventer du at komme hjem på budget i år?
* Skal du på kursus eller efteruddannelse i år?
* Hvad gør du for at holde dig fagligt opdateret?
* Hvad gør du for at holde dig i personlig udvikling?
* Hvad er dit personlige bedste resultat indtil videre i år?
* Hvad vil du gerne være bedre til?

Når du har gennemgået punkterne, – og ikke blot har racet dem igennem – så overvej:

Hvilke punkter har du brug for at gøre noget ved?
Hvordan skal det gøres?
Hvorfor er det vigtigt?
Hvem kan hjælpe dig?
Hvornår vil du gøre noget ved det?

Jeg vil anbefale dig at sætte tid af i din kalender, f.eks. 1 time, og prioritere uforstyrret tid til at reflektere over spørgsmålene.

Det er givet godt ud at få overblik over dig selv, din personlige udvikling som leder, og dine professionelle samarbejdsrelationer.

God fornøjelse og arbejdsindsats.

De bedste hilsner

Annette Larsen

kompetenceudvikler

Erhvervscoach,

Sparringspartner,

Relationsterapeut

al@basicleadership.dk

www.basicleadership.dk

Telefon 41 42 35 02

BasicLeadership hjælper ledere til mere succes i deres lederskab.

Kender du nogen, som kunne have interesse i nyhedsbrevene fra BasicLeadership, så henvis dem meget gerne til hjemmesiden www.basicleadership.dk, hvor de kan tilmelde sig via formularen.

Det er hurtigt og nemt.