Du kan ikke tvinge dine medarbejdere til at respektere dig…

Mange ledere drager oprigtig omsorg for deres medarbejdere, – og med god grund. Lederne uddanner sig fagligt, og udvikler sig bevidst på det personlige og ledelsesmæssige plan. De reflekterer over deres evner som ledere og går bevidst efter en flad ledelsesstruktur.

Disse ledere tilstræber at etablere et tillidsfuldt, lærerigt og positivt arbejdsmiljø, hvor faglighed, kvalitet, målbare resultater, og også empati og positive samarbejdsrelationer er i højsædet.

Når dette fokus lykkes, er der stor sandsynlighed for, at du er en respekteret leder.

Som respekteret leder er dit samspil og samarbejde med dine medarbejdere en motivationsfaktor, der skaber tillidsfulde og tilfredse medarbejdere.

Det er en ’no-brainer’, at tilfredse medarbejdere er dygtigere, mere innovative, mere kvalitetsbevidste, mere effektive, har færre sygedage, bringer sig selv og deres kompetencer mere i spil og er mere fleksible, når de har tillid til og respekt for deres leder.

Hvis de derimod føler, at de skal ’bokse’ med lederen hele tiden, at lederen ikke forstår dem og lederen kun er til besvær og er urimelig, så går medarbejdernes primære fokus på at få balance i et utrygt arbejdsforhold i stedet for på deres arbejdsopgaver.

Når medarbejderne bruger tid og kræfter på at kontrollere deres uvilje, antiparti, vrede og frustrationer over deres leder, så er der begrænset plads til deres egentlige gøremål på arbejdspladsen –  det de får deres løn for.

Sådan er den menneskelige hjerne,- negative følelser og negative tilstande får langt mere af vores bevidsthed og handling, end positive tilstande og positive følelser. Tænk bare på hvor længe du er vred eller ked af det, hvis nogen siger eller gør noget, som du bliver virkelig såret, vred eller ked af det over.

Hvis dine medarbejdere ikke har respekt for dig, risikerer du, at du ikke har lederskabet – og at du så at sige, bliver sat af holdet. Du har titel af leder, men du har reelt ikke den afgørende indflydelse, du ellers var tiltænkt at have.

Ligesom du ikke kan tvinge nogen til at elske dig, ligeledes kan du heller ikke tvinge nogen til at have respekt for dig.

Du opbygger respekt over tid, ved på en vedholdende og engageret måde at være den, der både er målrettet, krævende, lyttende, imødekommende, anerkendende og beslutsom.

Her har jeg samlet en liste med ’No-goes’ til dig: 

Jeg har talt med såvel ledere som medarbejdere, der har været ude for uheldige oplevelser med deres leder. Her kommer et udpluk af deres personlige erfaringer:

Dine medarbejdere har ikke respekt for dig, hvis…

  • Du råber ad dem
  • Du underskylder for, at du beder dem om noget
  • Du ofte udtrykker din irritation og frustration
  • Du ikke realistisk kan tids-estimere deres opgaver
  • Du igen igen accepterer/ignorerer, at NN kommer for sent
  • Du håner dem
  • Du agerer som et fejlsøgningsmissil
  • Du ikke holder, hvad du har lovet
  • Du er utydelig i din kommunikation
  • Du er stresset at se og høre på
  • Du igen ser gennem fingrene med, at deadlines ikke overholdes
  • Du afholder ligegyldige møder uden reelt indhold
  • Du spilder alles tid på møder ved at gentage dét, du allerede har sagt
  • Du ikke har et klart overblik over den enkelte medarbejders arbejdsopgaver
  • Du giver udtryk for, at dine medarbejdere er mindre værd end dig
  • Du er en teflon-leder, hvor alt preller af (opgaver, beslutninger)
  • Du opfatter uenighed som fjendskab eller illoyalitet
  • Du gør tydeligt forskel på dine medarbejdere
  • Du er nærig med ros og anerkendelse til medarbejderne
  • Du skifter konstant mening om den samme type situation eller sag
  • Du har svært ved at træffe beslutninger, store som små
  • Du kan ikke skære igennem
  • Du forventer ikke og kræver ikke noget af dine medarbejdere
  • Du tager æren for andres gode idéer eller arbejde
  • Du taler dårligt om andre
  • Du hidser dig op
  • Du ikke er til at stole på
  • Du ikke kan tåle kritik

Jeg ved godt, at ovenstående liste er ret lang, men det utrolige er, at alle punkterne har været (og er) i spil på danske arbejdspladser. Listen kunne såmænd sagtens være endnu længere, men det er jo ikke en bog, jeg er ved at skrive… **SS**

Hvis der på listen skulle være et punkt eller flere, du som leder selv ’praktiserer’, så tag en snak med dig selv om, om det evt. er tid til at vælge en anden fremgangsmåde.  Er du f.eks. for hård eller for blød? For meget eller for lidt?

Der er ingen, der er perfekte, – heller ikke ledere, og derfor er det altid værdifuldt med mellemrum at sætte tid af til konkret at gennemgå din måde at være leder på. Hvad gør du godt, og hvor trænger du til at kunne noget andet eller noget mere.

Hvorfor har dine medarbejdere respekt for dig? Eller hvorfor har de ikke respekt (nok) for dig, hvis det er tilfældet? Eller måske ved du det faktisk slet ikke?

Hvis du har brug for en snak om respekt, dine medarbejdere, eller din ledelsesstil, så tag kontakt til mig og få, – i samarbejde med dig, – udarbejdet konkrete løsningsforslag til din fremtidige ledelsesstil.

Kig på dig selv fra dine medarbejderes synsvinkel så ærligt, som du kan. Ville DU have respekt for dig som leder? Hvorfor? Eller hvorfor ikke?

Når dine medarbejdere har respekt for dig, præsterer de bedre – fordi de kan, vil og tør. Respekt for hinanden og et godt arbejdsmiljø går altid hånd i hånd.

Bedste hilsner

Annette Larsen

Erhvervscoach

Sparringspartner

Kompetenceudvikler

Relations- og Tilknytningsterapeut

www.basicleadership.dk

al@basicleadership.dk

Telefon: 41 42 35 02

BasicLeadership hjælper ledere til mere succes i deres lederskab.

Du er velkommen til at tilmelde dig BasicLeadership’s Nyhedsbrev, som udkommer 1 gang om måneden og omhandler emner om ledelse.

Klik ind på www.basicleadership.dk hvor du finder en tilmeldingsformular. Det er nemt og hurtigt.