Positive RELATIONER er et ‘must have’​

Positive RELATIONER til dine medarbejdere er et ’must have’

Enhver leder skal definere og udvikle sin egen ledelsesstil.

Nogle ledere gør sig stor umage for at udforske og udvikle deres personlige lederpotentiale og ledelsesstil.

Andre ledere ’tager det som det kommer’ og har ingen ønsker om at vide eller tilegne sig en bestemt ledelsesmetode.

Uanset ledelsesstil – eller mangel på samme, – så er der dog mindst én (hvad s....... Læs mere

Ledere har brug for at være egocentrerede

Kære leder… nu stiller jeg dig lige et spørgsmål.

Er du klar…?

Passer du godt på dig selv?

Brug gerne lidt tid på at reflektere over spørgsmålet…

Hvad synes DU, der skal til for, at du passer godt på dig selv? Er der noget, som du lægger ind i dit ugeprogram og overholder?

Det er min erfaring, at det er de færreste ledere, der har et skema, hvori ’Passe godt på mig selv’ indgår som en fast rutine hver uge. (Sådan et skema har de først, n....... Læs mere

Sådan fordeler du de nye opgaver mellem dine medarbejdere…

Med behovet for at holde trit med udviklingen på arbejdsmarkedet og for at imødekomme kundernes stadige efterspørgsler på bedre ydelser, produkter og tjenester, – er det naturligt, at enhver virksomhed har fokus på sin egen vækst og udvikling.

Det kan være på områder som eksempelvis: Bæredygtighed, ROI (Return On Investment), CSR (Corporate Social Responsibility), minimere spild, indgå investeringer, opnå effektiviser

....... Læs mere

Når medarbejderen lugter…

Der er kommet en ny medarbejder i afdelingen. Hun er sød og sjov, og rigtig dygtig til sit arbejde. Hun er allerede meget vellidt blandt kollegerne og lederen.

Men der er et problem ved hende – hun lugter vanvittigt af sved. Hver dag. Hele dagen.

Flere af de øvrige medarbejdere har været forbi lederen, og sagt til ham, at den nye medarbejders svedlugt er så stort et problem, at de ikke kan holde ud at være i tæt kontakt med hende, som når de f.eks. ser ....... Læs mere

Ejerskabsfølelse skaber stærke resultater. 

Indflydelse og medbestemmelse, ansvar og kompetencer… når disse parametre forenes og indgår i medarbejderes arbejdsdag, skabes der grobund for engagement og innovation hos medarbejderne. Og trivsel.

Morten er en leder, der for længst har erfaret og lært, hvad der er vigtigt for hans medarbejdere. Hvad der skal til for, at de opretholder deres motivation for at løse arbejdsopgaverne på den mest optimale og kvalificerede måde.

Han er le....... Læs mere

Motivationsfaktorer og vedligeholdelsesfaktorer

Det var blevet tiden for de årlige lønforhandlinger i virksomheden, og Kim havde landet en rigtig god aftale med sin leder Thomas, – og som det er med vellykkede forhandlinger, – gik begge parter tilfredse fra forhandlingsbordet.

Udover god løn, bonus og frynsegoder, så havde Kim også fået ny computer og noget nyt software, han længe havde sukket efter.

Motivationen var derfor i top og han var en glad medarbejder.

Så langt så ....... Læs mere

Lytteniveauer – hvad skal jeg dog bruge det til

Det med at LYTTE. Det er SÅ simpelt – og så alligevel ikke…

Det ligger naturligt til mennesker, at vi gerne vil høres og forstås, når vi taler. Selvfølgelig, ellers giver det jo ingen mening, at sige noget til andre.

Det kræver så, at der er nogen, der vil LYTTE til os – og lige præcis dét med at lytte til andre mennesker, når de taler, det kan gøres ud fra forskellige lytteniveauer.

I enhver samtale er der en Fortæller og en Lytter.

Der er 3 ....... Læs mere

Konfliktsky og ubeslutsom leder?… det fungerer bare ikke!

De fleste af de ledere jeg snakker med, og dem jeg læser om, er ret glade for at være ledere og kan lide udfordringerne, der følger med.

Medarbejdere har 2 overordnede ledertyper, som de absolut ikke bryder sig om, nemlig:

* Den autoritære ledertype
* Den konfliktsky og ubeslutsomme ledertype

Hvilken af de 2 ledertyper, der er værst, er uvist, men de har begge negative konsekvenser for både medarbejdere og virksomheden. I dette indlæg er det den ....... Læs mere

Fortravlede ledere forpester arbejdslivet

Det er naturligvis ikke raketvidenskab at trygge og glade medarbejdere har et godt psykisk arbejdsmiljø.

Derfor har de nemmere ved at præstere og koncentrere sig, end medarbejdere, der er usikre på deres leders hensigter og humør, og som er ‘nødt til’ at følge med i lederens luner. Eller med andre ord: Dagens lederbarometer: Sur, glad, vred, omsorgsfuld, irriteret, slukker brande, eller hvad det nu er den enkelte dag.

Denne dag....... Læs mere

Sørg godt for dine nye medarbejdere

I gennemsnit skifter eller får ca. 2200 mennesker arbejde hver eneste dag året rundt. Der er både nye på arbejdsmarkedet, ledige der kommer tilbage i arbejde og mennesker, der skifter arbejdsplads.

Arbejdspladserne i Danmark bruger mange ressourcer på at skaffe de bedst kvalificerede medarbejdere til deres ledige stillinger.

Det er en lettelse, når ansøgningsprocessen er endeligt overstået, og du som leder kan sige pænt goddag til di....... Læs mere